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NICOLAS CHALVIN / CONDUCTOR

• BIOGRAPHY

After musical studies at the National Conservatory of music in Lyon, Nicolas Chalvin continues his brillant carreer as an oboeplayer in the National Orchestra in Lyon and in the philharmonic orchestra of Luxembourg.

His career as a conductor of the orchestra and the opera, which was his passion, and the encouragement of Armin Jordan, whose assistant he was as well the support of Franz Welser-Möst began with Lucio Silla by Mozart in Lausanne and in Caen, France.

Since then, he is the director at the Lausanne Opera House of Véronique by Messager as well as the new productions of Niobé and Médée by Pascal Dusapin. In November 2002, the Opera in Zürich invites Nicolas Chalvin to direct the ballet La Belle vie and the following season, Daphnis et Chloé in a new choreography by Heinz Spoerli.
He continues in Lausanne with two new productions Orphée et Eurydice by Gluck (Berlioz‘ version) and Don Pasquale by Donizetti at the Operahouse in Lausanne, La Voix humaine by Poulenc, Reigen by Boesmans, Bizet’s Carmen, Rita by Donizetti and La Vie parisienne by Offenbach. The year 2005, Nicolas Chalvin is in Nantes and in Angers for Le Nez by Chostakovitch and for Maria Stuarda in Caen and L’Elisir d’amore by Donizetti. In November 2006, Nicolas Chalvin replaced Stephen Kovacevich in the new production of Così fan tutte at the Grand Theater in Geneva. He is in Nancy with the Symphony Orchestra of Lorraine for the New year concert (Ravel, Lehar, Strauss) and for Véronique by Messager. The Opera in Rennes invites him to direct Rita by Donizetti and Dolorès by Jolivet. Last June, he was in Caen to direct Don Pasquale.

So many works attesting an immense curiosity, a large musical repertoire and especially the opportunity to collaborate with the most excellent producers of today as Matthew Jocelyn, Alain Garichot, Stephan Grögler, Omar Porras, Jérôme Savary, Daniel Slater, Patrice Caurier and Moshe Leiser.

At the same time, Nicolas Chalvin appears on the stage conducting the most famous orchestras presenting a repertory from the first classics (Mozart, Haydn) to the latest contemporary works. He is invited among others, by Lausanne Chamber Orchestra, the Philharmonic Orchestra of Strasbourg, the Bretagne Orchestra, the Nancy Opera orchestra and that of Lorraine, the National orchestra of Lyon, the philharmonic orchestra of Luxembourg, the Picardie Orchestra as well as that of Wurtemberg.

Among the soloists invited by Nicolas Chalvin and his Orchestre des Pays de Savoie during the season 2013-2014, we could mention Romain Leleux, Bertrand Chamayou, Tedi Papavrami, Roustem Saïkoulov, Marie-Pierre Langlamet...

R e c o r d i n g s 
- Saint-Saëns with the Orchestra of Bretagne (February 07)
- Sophie Arnould by Pierné - Timpani in february 08.
- Les oeuves pour flûte et orchestre by Jolivet and Franck Martin with José Castellon (flute). The Lausanne Chamber Orchestra (in preparation).

NICOLAS CHALVIN / CONDUCTOR

• PRESS

« … Nicolas Chalvin, à la tête de son Orchestre des Pays de Savoie, est parfaitement à son aise dans Elgar dont il souligne la noblesse de l’inspiration et sa propension à l’effusion grandiose. Avec la même intuition, il séduit dans Dvorak par la richesse des cordes de son orchestre, comme par son lyrisme ample, servi par des tempos larges. La lecture de ses musiciens est tout aussi remarquable tant par la saveur rustique de leurs timbres que son caractère bonhomme ; les contrebasses toujours présentes, raclant savoureusement les temps avec une robuste conviction et déployant sur cette base une richesse de timbres charnus. » Retour sur Reflets slaves, Dernières Nouvelles d’Alsace, 19/11/2013
 
« …On avait déjà pu apprécier la couleur de l’orchestre dans la sérénade en mi mineur d’Edward Elgar. On l’a refait dans la sérénade d’Antonin Dvorak, bien plus ample, poétique, un peu mélancolique, sous la direction précise et plutôt sobre de Nicolas Chalvin. » Retour sur Reflets slaves, l’Alsace, 22/11/2013
 
«… [Les] cordes […] de l’Orchestre des Pays de Savoie (une formation Mozart) font honneur au travail de fond mené depuis 2009 par son chef. La Sérénade d’Elgar placée en ouverture montre une fluidité et une élégance qui traduisent le chic délicat de cet opus. (…) Un peu avant le concert du soir, on a pu assister […] à une prestation du Jeune Orchestre à cordes des élèves des écoles de musique du Chablais. (…) En tête de chaque pupitre on trouve un membre de l’Orchestre des Pays de Savoie et tous les – parfois très jeunes ! - musiciens en herbe qui les entourent ont à cœur de se montrer digne du privilège de se produire dans un tel lieu sous la baguette de Nicolas Chalvin, dont l’attachement à la mission régionale de sa formation n’est plus à démontrer. »
Retour sur Reflets slaves et avant-concert du jeune orchestre du Chablais, Alain Cochard, Concertclassic.com, 02/12/2013


RITA GAETANO DONIZETTI / DOLORES ANDRE JOLIVET

Opéra de Rennes - Mars 2007

"Précis, Nicolas Chalvin nuance, enflamme, colore. Jolivet surtout lui doit beaucoup." Opéra Magazine par Jacques Bonnaure, Mai 2007


VÉRONIQUE, ANDRE MESSAGER

Opéra national de Lorraine, Nancy - Janvier 2007

"Ce beau plateau est emmené avec vivacité et énergie par la baguette attentive de Nicolas Chalvin. Dans des tempi souvent rapides, il parvient à rendre évidentes les pulsations rythmiques de la partition d’André Messager ; ainsi que les transparences et les chatoiements de son orchestration.www.resmusica.com par Michel Thomé, 26 janvier 2007 
 
Garichot avoids taking cheap pot shots at the piece and keeps the original dialogues; it is not a political satire so a radical rewrite to make it all relevant is unnecessary. At the risk of being labelled a granny and presented with a pension book, I found the experience irresistible; not least because Nicolas Chalvin’s inspired conducting combines oomph and sophisticated, dovetailed textures.
(…) You leave the theatre humming the tunes and cursing the fact that there is not a decent recording. But something tells me the complexes are waning and a real Messager revival is round the corner.
Financial Times par Francis Carlin, 16 janvier 2007


COSI FAN TUTTE W.- A. MOZART

Bâtiment des Forces Motrices, Genève - Novembre 2006

(…) Ansprechendes Ensemble und die anregende musikalische Leitung von Nicolas Chalvin” Opernwelt par Hanspeter Renggli, Janvier 2007

"L’orchestre a dû changer de chef peu avant la première, en raison de la défection du pianiste Stephen Kovacevich. Nicolas Chalvin, qui a sauvé la situation, compense les faiblesses d’un ensemble inégal avec une compétence déjà largement éprouvée en d’autres circonstances et un sentiment musical toujours juste.Opéra Magazine
par Philippe Andriot
, Janvier 2007

"Stephen Bishop-Kovacevich ayant été remercié quelques jours avant la première, Nicolas Chalvin le remplace dans la fosse avec panache: tempos contrastés et du caractère.Diapason par Jean-Charles Hoffelé, Janvier 2007

« … l’énergie et la précision de l’OSR, mené par Nicolas Chalvin. » L’Hebdo par Dominique Rosset, 16 novembre 2006

"The real draw, especially at the end of a year saturated in Mozart, was meant to be the pianist Stephen Kovacevich’s first attempt at conducting an opera. The Suisse Romande orchestra decided otherwise and forced him out barely a week before the first night. The diplomatic spin was that the parting was amicable.
True or false, the show must go on and young Nicolas Chalvin took up the gauntlet. In Geneva’s alternative site for pre-Romantic opera, he conducts a wonderfully rounded account of the score: robust and playful, yet capable of broadening out climaxes to delicious effect.
The Financial Times par Francis Carlin, 14 novembre 2006

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